S'identifier S'abonner La Une Le fil info Le journal Podcasts Se connecter Mon compte Newsletters Boutique La Une Fil info Le journal BonSoir La boutique du Soir Les voyages du Soir Les jeux du Soir Services Météo Bourse Programmes télé Oeuvres du Soir Nécrologies Annonces immobilières Podcasts Vidéos La Une Vidéos Arte Europe, l’hebdo The Explorers Opinions La Une Opinions Débats et idées Chroniques Editos Cartes blanches Kroll Politique Société La Une Société Enseignement Santé Régions Monde La Une Monde France Union européenne Etats-Unis Afrique Asie-Pacifique Economie La Une Economie Entreprises Consommation Mobilité Mon argent Agriculture Emploi Énergie Le Soir Immo Sports La Une Sport Football Tennis Cyclisme Jeux olympiques Basket Sports moteurs Hockey Athlétisme Autres sports Les résultats en direct Culture La Une Culture Cinéma Musique Scènes Livres Arts plastiques Marché de l'art Mode Médias MAD Planète La Une Planète Climat Pollution Biodiversité Agriculture Médias & Tech Santé Régions La Une Régions Bruxelles Brabant wallon Hainaut Liège Namur-Luxembourg Wallonie LéNA Repensons notre quotidien Dossiers Grands formats Grands entretiens Se déconnecter
Votre compte
Gérer mon compteJe m'abonneGérer mes invitésJ'offre un abonnementNewslettersBonSoirNous contacterDéconnexion

Lezing: NMBS, een bedrijf tijdens de bezetting

image - Lezing: NMBS, een bedrijf tijdens de bezetting

Over

Zondag 9 november 2025, om 11u


Tijdens de Duitse bezetting blijven de treinen rijden in België. Hoe kan het ook anders? NMBS is op dat moment zowel het grootste bedrijf als de belangrijkste openbare dienstverlener van het land. Dit gigantisch bedrijf is in zeer grote mate verantwoordelijk voor de bevoorrading van grondstoffen en voedingsmiddelen en heeft in zekere zin het lot van de bevolking en de industrie in handen.


NMBS heeft in 1940 geen andere keuze dan samen te werken met de bezetter. Maar al snel loopt het dramatisch mis. Tussen 1941 en 1944 voeren de Belgische spoorwegen de deportaties uit naar Duitsland en de kampen in Oost-Europa.


Ondanks de aanwezigheid van een sterk verzet binnen het bedrijf blijven de treinen tot de laatste dag van de oorlog rijden. De geschiedenis van NMBS tijdens deze complexe periode zit vol tegenstrijdigheden. Mede daarom blijft dit thema ook vandaag nog relevant. In welke mate kunnen we compromissen sluiten met een dictatuur om het algemeen belang te dienen? Wanneer en hoe kunnen we ons het best verzetten?



De spreker



Oorlogshistoricus en directeur van CegeSoma Nico Wouters analyseert voor ons de
samenwerking van NMBS met de Duitse bezetter. Hij publiceerde Bezet Bedrijf. De oorlogsgeschiedenis van de NMBS en is commissaris van de expo NMBS, Bezet Bedrijf. Tussen collaboratie en verzet.


We aanvaarden Article 27 en Vakantieparticipatie. Wil je je inschrijven voor deze lezing met één van deze twee tarieven? Contacteer ons dan per mail via info@trainworld.be of telefonisch op het nummer 02 224 74 37.


Duur

ca. 1 uur. 


Maximum 50 bezoekers toegelaten.


Praktische informatie

Deel :

Andere evenementen die je zouden kunnen interesseren

Nog meer evenementen Lezingen / Debatten > Lezingen of debatten over geschiedenis
Nog meer evenementen Région de Bruxelles-Capitale - Brussels Hoofdstedelijk Gewest
JE EVENEMENT
Indien je een evenement aan de site wilt toevoegen, klik dan hieronder
Voeg je evenement toe
Retour en haut du site Belgique Monde Économie Sports Culture Opinions Techno Sciences et santé Le Soir+ So Soir Soirmag Génération Demain la Terre Images Le choix de la rédaction Dossiers Archives Bourses Trafic Météo Programmes télé Club du Soir Nous contacter RSS Concours Petites annonces Gocar Ebook.lesoir.be La cave à vin du Soir Faire-part et cartes de vœux Photobook Les Oeuvres du Soir Gérer les cookies Rossel Rossel Advertising References Cinenews Out.be L'Echo SudInfo Grenz Echo La Voix du Nord Vlan Rendez-vous En mémoire Sillon belge App Store Optimization VLANSHOP CIM