In Medka gaat collectief STOET de confrontatie aan met de wildernis. De makers zoeken de breuklijnen tussen lichaam en geest, mythe en realiteit, droom en belichaming. Ze laten zich inspireren door het verhaal van een vrouw die in aanvaring kwam met een beer en in zijn ogen zichzelf weerspiegeld zag.
---
In mij zit een beer. Letterlijk. Hij dringt mij binnen. Plant zijn klauwen in mijn vel, zijn tanden in mijn kaak, scheurt er een stuk uit. Hij houdt een deel van mij bij zich en laat een stuk van zichzelf in mij achter.
Medka is een rauwe, zintuiglijke theatervoorstelling die een helingsproces onder de loep neemt. Samen met een acrobaat in berenvel en een actrice die haar eigen huid aflegt, dissecteert collectief STOET de grenzen van het mens zijn. Ze gaan op zoek naar de breuklijnen tussen lichaam en geest, mythe en realiteit, droom en belichaming.
Gebeten door het wild betreden ze onbekend terrein: een plek waar trauma tot transformatie leidt, waar het lichaam tegelijk kwetsbaar en ontembaar is, waar de poriën openstaan en het vlees snakt naar verwildering.
STOET laat zich inspireren door Geloven in het Wild, de autobiografische roman van Natassja Martin. Deze antropologe overleefde een aanval van een beer en documenteerde haar intense verwerkingsproces. Om echt te begrijpen wat er met haar is gebeurd, keert ze terug naar de bergflank waar het allemaal begon. Niet om te herstellen wat was, maar om plaats te maken voor de nieuwe gedaante die zij mag worden.
Medka – half beer, half vrouw. Een duik in het ongetemde.
Geselecteerd door theater arsenaal en Antigone voor En Avant 2026